GTA IV
Forrás: http://www.gtaplace.hu/ http://www.gta4iv.com
Ismertető
„Az élet bonyolult. Embereket öltem. Embereket csempésztem. Embereket adtam el. Talán itt a dolgok másképp alakulnak majd.”
Ezzel a sorral köszönt bennünket a játék
első trailerében Nikolai "Niko" Bellic, a Grand Theft Auto IV főhőse, és
ezekkel a szavakkal nyit új korszakot a játéktörténelem során a GTA IV…
Erősen bűnnel telített múltja után főhősünk megpróbál új életet kezdeni
az „amerikai álommal” kecsegtető Liberty City városában. Az új élet
reménye azonban hamar szertefoszlik, hiszen ha nem így történne, nem
lenne értelme a játéknak. Célunk tehát, hogy életben maradjunk, és
megéljünk a fejlesztők által szimplán „Amerika legrosszabb helye”-ként
megnevezett városban, a szabadság városában.
Liberty City
Az első trailerből
megtudhattuk, a Grand Theft Auto IV helyszínéül ismét a virtuális „nagy
almát”, Liberty City-t láthatjuk viszont. Remek helyszín ez egy ilyen
kaliberű játéknak, hiszen a város nagysága már önmagában számos dologgal
kecsegtethet a játékosoknak. A város a végletekig ki van dolgozva,
szinte megszólalásig hasonlít a való életbeli New York City-re, elég, ha
csak a főbb nevezetességeket megnézzük. Liberty City lakói csak úgy
nyüzsögnek a Star Junction terén [A Times Square hasonmása a játékban],
mindenki a dolgára siet, egyesek telefonálnak, mások cigarettáznak az
utcákon.
Grafika és fizika
A Grand Theft Auto IV
forradalmi újításokat hozott mind a játékmenetben, mind a grafikában. A
fejlesztők az egész játékot újradolgozták, hiszen többek közt a grafikai
motor sem a régi. A megszokott Renderware engine helyett most a
Rockstar Games saját fejlesztésű motorja, a R.A.G.E. [Rockstar Advanced
Game Engine] fog felelni a játék grafikai részéért. Nem hiába, hiszen a
legújabb GTA grafikája eszméletlen élethűre sikeredett, elég, ha csak
megnézzük bármelyik trailer-t is a négy közül. Minden egyes cigicsikk,
újságpapír, szemét a földön rendkívüli részletességgel van kidolgozva, a
korábbi részektől elérően majdnem minden ilyen apróbb tárgynak saját
3D-s modellje van. A valós idejű fényeffekteknek köszönhetően az
árnyékok a napszaktól függően vetődnek vissza szinte minden tárgyról,
épületről, így kora reggel például laposan világítja be a nap Liberty
City utcáit, de alkonyatkor szép narancssárga fényben úszik a város.
Éjszaka minden ház ki van világítva, melyhez az autók és a lámpák fénye
is hozzáadódik, így remek látkép tárulhat elénk, ha például
helikopterrel emelkedünk a város fölé. Apropó látkép: Az új grafikai
motornak köszönhetően a látótávolság sokkal nagyobb, mint az előző GTA
epizódokban, és a távoli épületeket, objektumokat halvány ködön
keresztül láthatjuk majd.
A Grand Theft Auto IV
fizikájáért és az animációk hitelességéért a NaturalMotion cég által
készített „euphoria” névre keresztelt animációs motor a felelős. Az
euphoria rendkívül hitelesen vissza tudja adni az egyes eséseket,
ütközéseket, vagy robbanásokat, ezáltal még tovább növelve a játék amúgy
sem alacsony realitását. A robbanásoknak erős lökéshulláma van, a
nagyobb ütközésektől karakterünk kirepülhet a betört szélvédőn, a
lépcsőn leeső ember pedig élethűen bukfencezik le és töri össze magát,
mire leér. Az egész animációs rendszer tulajdonképpen úgy működik, hogy
az euphoriába épített Dynamic Motion Synthesis [DMS] technológiája
„kiszámítja” a legnagyobb valószínűséggel végbe menő mozgást, így nem
előre beprogramozott animációk játszódnak le például egy-egy ütközés
következtében, hanem a motor „generálja” azokat, a lehető legélethűbb
módon. Mindez nem csak leírva hangzik jól, mozgás közben is rendkívüli
látványt nyújt.
AI, avagy a mesterséges intelligencia
Elérkeztünk a
videójátékok egyik legfontosabb, s nem mindig legjobb pontjához, a
mesterséges intelligenciához. A fejlesztők már a San Andreas megjelenése
előtt is nagyban hangoztatták, hogy nagyot újítottak az AI rendszerén,
ám forradalmi újításokat nem igazán tapasztalhattunk. Szerencsére a
Grand Theft Auto IV-ben ez nem így van, hiszen nagy újításon ment
keresztül a játék ezen aspektusa is. Tűzharcok során ellenfeleink okosan
ugranak különböző fedezékek mögé, ahonnan megpróbálnak a lehető
leghatékonyabban eltalálni minket. Ezúttal nem rohangálhatunk majd a
városban kedvünkre egy rakétavetőt cipelve, hiszen a járókelők
megrémülnek, és akár a zsarukat is hívhatják [sokszor telefonon
keresztül!]. A régi GTA részek zombi-járókelőitől eltérően a Grand Theft
Auto IV-ben sokmindent csinálnak a járókelők - egyesek tornáznak a
Middle Park-ban, mások megisznak egy kávét a Bean Machine-nál. Akár egy
rablás szemtanúi is lehetünk az utcán, és a rendőrök ugyanolyan keményen
fellépnek mások ellen is, mint Niko ellen.
A GTA játékok egyik
legfontosabb része a körözési szint, és a rendőrök elől való menekülés.
Mint minden, ez is nagy változáson ment keresztül a GTA IV-ben. A
fejlesztők egy ún. körözési zóna rendszert találtak ki, mely nagyjából
hasonlít a Need For Speed Carbon című játékban megismertre. Tehát, ha
meglát minket egy rendőr, miközben valamiféle bűncselekményt követünk
el, az adott helyzetünk lesz a körözési kör középpontja, és ebből a
körből kell észrevétlenül kikerülnünk. Amint meglátnak ismét a rendőrök,
a kör középpontja átkerül az adott helyre, majd ismét le kell onnan
lépnünk. Minél nagyobb a körözési szintünk, annál nagyobb körből kell
kikeverednünk. Körözés alatt egyébként a radar kék-piros színekben
villog, és a rendőrök helyzetén kívül még a helikoptereket is jelzi. Ha
nem tudnánk kikerülni a körből, akkor sincs gond, ugyanis elég csak szem
elől tévesztetni magunkat, és egy kisebb sikátorban megbújni. A
körözéshez kapcsolódóan még fontos megjegyezni, hogy továbbra is maradt a
szokásos 6 csillag, ám már 3 csillagot is nehéz lesz eltüntetni, hála
az intelligensebb rendfenntartói erőknek. Sajnos a játékban már nincs
katonaság és tank sem, így 6 csillagnál egyszerűen csak rengeteg rendőr
ered a nyomunkba.
A harcrendszer
Legutóbb a San
Andreas-ban vagy a PlayStation-ökre kiadott Vice City Stories-ban volt
nagyobb előrelépés a közelharcot illetően. Túl nagy újításokra e téren a
Grand Theft Auto IV-ben sem számíthatunk. Ugyanúgy védekezhetünk,
üthetünk, rúghatunk majd mint eddig, ám itt az ész nélküli
gombnyomogatás helyett kicsit az ügyességünkre is szükség lesz, hiszen
az ellenfelünk ütés-ritmusait kiszámítva kell majd visszaütnünk,
védekeznünk és kitérnünk. Ütéseinknek és rúgásainknak nagyobb ereje
lesz, és az erő mértékétől függően a vér is kifröccsenhet szerencsétlen
áldozatunkból.
Amilyen kevés újítást
tapasztalhatunk a közelharc terén, annál többet a tűzharcoknál. Ezúttal
nem biztos, hogy mindig bejön a Rambo taktika, hogy kiállunk az utca
közepére, és addig lövünk, amíg ólom van a fegyverünkben.
Fedezékrendszer. Talán ezzel az egy szóval ki lehetne fejezni a
legnagyobb újítást ezen a téren. A lövöldözések közepette ajánlott
fedezékbe menekülni, ha nem szeretnénk a kórházban kikötni. Fedezéknek
szinte az összes olyan tárgyat tekinthetjük, mely „kilóg” és elfér
mögötte egy ember. Emellett lehetőségünk van fedezékről fedezékre
bukfencezni / csúszni, valamint célzás mellett vakon is lőhetünk a
rejtekhelyünk mögül. Ekkor nem sebződhetünk, ám kicsi a valószínűsége
annak, hogy el is találunk valakit.
Járművek
A Grand Theft Auto
játékok alappillére a járművek, hiszen már a nevében is benne van. A
sokféle jármű felhasználása nyújtja a hihetetlen szabadságérzetet, mely a
GTA-t GTA-vá teszi. Nincs ez másképp a Grand Theft Auto IV-ben sem,
hiszen, bár repülőgépeket nem vezethetünk és kerékpárok sincsenek a
játékban, mégis számos jármű közül válogathatunk kedvünkre, beleértve a
helikoptereket és a hajókat is. Az autók ezúttal még realisztikusabb
módon kezelhetőek és viselkednek a külső behatásokra. Egy nagyobb
kanyarnál például az egész kocsi „bedől”, az ütközések következtében
pedig viszonylag élethűen sérül meg a járművünk. A klasszikus amerikai
izomautók mellett sportkocsikat, és régi tragacsokat is vezethetünk,
valamint többféle motorkerékpár áll rendelkezésünkre.
Multiplayer
Az utolsó két PSP-s
részt leszámítva, hivatalos multiplayerrel elátott GTA játékkal nemigen
játszhattunk, hiszen ilyen funkciót még a Grand Theft Auto első és
második részében találhattunk legutóbb. Bizonyára sokak örömére a
Rockstar North dolgozói egy forradalmian új Multiplayert fejlesztettek
ki a játékhoz, melyben összesen tizenhatod-magunkkal játszhatunk 14
különféle játékmódban. Jelenleg, a játék konzol-exkluzivitása miatt a
Playstation Network, és Xbox Live rendszereken keresztül multizhatnuk.
Az online játékok során nem Niko Bellic-et irányítjuk, hanem egy
általunk szerkesztett karakterrel lehet menni. A multiplayer módról
részletesen olvashatsz ebben a cikkünkben!
Az érem másik oldala
Ha már ennyire
agyondicsértük a játékot, felmerülhet a kérdés, hogy mi van az apróbetűs
részben? Ennyi pozitívum mellett találunk-e negatívumot? Nos, talán a
legfőbb negatívum, hogy a PC-s megjelenésről eddig semmilyen hivatalos
megerősítés / cáfolat nem érkezett még, mely persze nem jelenti azt,
hogy nem lesz kiadva PC-re a játék… A GTA IV nagyjából mindkét konzolon
ugyanúgy fut, bár a PlayStation 3 verzióban egy kicsikét könnyebb az
irányítás, és szebb a grafika. A nagyobb játékportálok tesztjei során
legrosszabb pontnak az irányítást és egy két apróbb grafikai hibát
emeltek ki, melyeket azt mondhatjuk, kárpótol a szabadságérzet, a
rengeteg újítás, és egyéb dolgok.
Összességében a
Grand Theft Auto IV egy remek játék, mely minden szempontból megfelel a
kor elvárásainak, és méltó folytatása a rendkívül népszerű Grand Theft
Auto sorozatnak.